De combinatie van blokfluit en zang als hoofdvakken aan het Conservatorium, maakt dat Madeleine IngentHousz zich thuis voelt in de uitvoeringspraktijk van Barokmuziek, zoals die in Nederland tot grote bloei gekomen is. Zij zong o.a. bij Gustav Leonhardt, Jos van Veldhuizen en Ton Koopman. Zij trad op als vaste sopraansolist bij de domcantorij.
De warme reacties van publiek op uitvoeringen als Mattheus Passion inspireren haar tot de meezingconcerten: wil eigenlijk niet iedereen wel eens zoiets moois zingen? Zo beginnen haar eerste Passionprojecten.
Stemexpressie
Intussen ontwikkelt Madeleine - merendeels autodidactisch - zich tot specialist op het gebied van stemexpressie: niet de techniek van de klassieke zangschool, maar de vrijheid om klank te maken wordt haar basis.
In de workshops in het bedrijfsleven staat zij bekend om de verleidende wijze waarop zij mensen tot zingen krijgt, met liefdevolle vastberadenheid feedback geeft en hen voor nieuwe uitdaging stelt.